Aan de overkant

Tuesday, February 10, 2009

Boys and Girls, Alone

Op dit moment ben ik een nieuwe docuserie aan het kijken: Boys and Girls, Alone. Tien jongens wonen in huis (en bij-huis) en tien meisjes in een ander huis (en bij-huis) ergens op het platteland, ongeveer een half uur rijden bij elkaar vandaan. Ze zitten in de leeftijd van 8 tot en met 11. En, zoals de titel al aangeeft, ze wonen daar alleen, zonder ouders. De bedoeling van het project is om te kijken hoe de twee groepen omgaan met de huishoudelijke taken, hoe het geld verdeeld wordt, hoe de groep het uithoudt met elkaar.... Uiteraard is er altijd de crew aanwezig en kan er direct worden ingegrepen mocht dat nodig zijn, en kunnen de ouders meekijken en eventueel met hun kind praten.

Een van de meisjes, Charlie (inderdaad, Charlotte) van 11, was in de eerste aflevering duidelijk het bazige typje. Terwijl ze met de crew stonden te praten over een ruzie die eerder had plaatsgevonden, werd Charlie onderbroken door een jonger meisje. ' Oh shush darling, I am talking now' zei ze met de meest arrogante blik die ik ooit van een elfjarige heb gezien.

In de tweede aflevering was een van de jongens jarig. Hij werd 9. Hij vond het helemaal niet leuk dat hij niet thuis kon zijn op zijn verjaardag. 'I have an empty space,' snikte hij 'an empty space, for my family' Agossienoutochhh...

De kids hadden eerder die dag geld gekregen, en natuurlijk (?) direct onderling verdeeld. Omdat er al geld was uitgegeven aan boodschappen en een waterglijbaan was er niet veel over om een feestje te vieren. Wel was er stiekem een taart met kaarsjes gekocht voor de jarige job. Hij was compleet verrast.

Een van de jongens zei in zijn gesprek met de crew dat hij erg blij was dat hij dit voor de jarige had kunnen doen. 'We did not have much, but we had something that every boy could give.... Love.' Smelt!

Volgende week schijnt de hel los te breken, want het geld is op en er moet toch gegeten worden.... Ik heb al beelden gezien van kinderen die met dode konijnen rondlopen.

(Op YouTube kun je wel het een en ander vinden.)

22 Comments:

  • At 11/2/09 09:32 , Anonymous Anonymous said...

    Wat een walgelijk programma! Had erover gelezen, ik begrijp echt niet dat mensen hun kinderen hiervoor lenen en dat hier naar gekeken wordt om eerlijk te zijn...

     
  • At 11/2/09 15:53 , Anonymous Anonymous said...

    Met dode konijnen?
    :(

     
  • At 11/2/09 16:04 , Blogger Eveline said...

    Zusje: Als je het ziet is het niet walgelijk. Zeker niet 'walgelijker' dan die BBC serie waarin kinderen om de zoveel jaar worden gefilmd. (Children of our time geloof ik dat 't heet?) De voice over wil ook duidelijk zo klinken.

    Esther: ik vond 't ook niet echt prettig om te zien, maar in principe is het natuurlijk niet anders dan een kip of wat dan ook... Ik wil volgende week wel even horen hoe of wat....

     
  • At 11/2/09 18:11 , Anonymous Anonymous said...

    Het is toch te bizar voor woorden dat je kinderen zo aan hun lot overlaat, ookal is er een crew bij...dode konijnen zegt al genoeg..

     
  • At 11/2/09 21:20 , Anonymous Anonymous said...

    Sorry, ik ben het helemaal met mijn zusje eens...gestoord!

     
  • At 12/2/09 02:09 , Blogger Eveline said...

    Ze worden niet aan hun lot overgelaten. Er lopen constant volwassenen rond. Ze mogen bijv. ook niet zelfstandig de oven gebruiken. Er wordt ingegrepen als er geruziet wordt. De ouders kijken continu mee, en kunnen inbreken als ze dat nodig vinden. Sterker nog, dat is in twee afleveringen al twee keer gebeurd. Een keer door een moeder alleen, omdat haar zoontje het toch allemaal niet zo'n succes vond. Daarna zijn alle ouders langsgeweest en is die jongen uiteindelijk naar huis gegaan.

     
  • At 12/2/09 13:28 , Anonymous Anonymous said...

    Tja, nee, je hebt me niet kunnen overtuigen...ik zal nooit begrijpen waarom je kinderen in die leeftijd mee laat doen aan zo'n experiment, als er echt heel erg veel supervisie was en ouders konden ingrijpen dan zou het toch nooit zover komen dat ze konijnen dood maken omdat ze geen eten kunnen kopen? Nougoed, nevermind maar weer..

     
  • At 12/2/09 14:53 , Blogger Eveline said...

    Maar er is constant supervisie! En de ouders kunnen ingrijpen als ze dat nodig vinden. Dat is al twee keer gebeurd. De ouders kijken ook steeds mee.

    Ik weet nog niet waarom ze die konijnen hebben. Misschien is er wel een jager actief geweest? Hier wordt meer konijn gegeten dan in Nederland heb ik het idee. Het zijn ook geen huisdieren he, maar wilde konijnen. Niet dat ik voor de jacht ben, maar hier wordt daar toch nog wel wat anders over gedacht dan in Nederland.

    Maar zusje, was jij niet 't meisje dat meekeek hoe het konijntje z'n jasje uitgetrokken werd, en wilde je niet eigenlijk ook kijken naar wat 't konijntje had gegeten?

     
  • At 12/2/09 15:02 , Blogger Eveline said...

    Aha, uit dit stukje denk ik op te maken dat ze de konijnen en kippen krijgen, ze hebben ze dus niet zelf gedood:

    http://www.channel4.com/programmes/boys-and-girls-alone/episode-guide/series-1/episode-3

     
  • At 12/2/09 21:03 , Anonymous Anonymous said...

    Ja hallo, dat vond ik toen wel interessant ja! Hihi moet er nu niet meer aan denken!

    Maar nog steeds, het is een experiment wat ook nog eens op televisie komt...al met al lijkt het mij nogal een ongezonde situatie..

    Vond jij het trwns gek dat ze dat geld verdeelden? Ik vond het wel logisch voor kleine kinders eigenlijk, toch?

     
  • At 12/2/09 21:46 , Anonymous Anonymous said...

    Sorry hoor, supervisie of niet ik blijf erbij dat het niet gezond is om je kinderen mee te laten doen aan zo`n experiment dat dan ook nog eens op tv te zien is. Ik denk dat dit die kids nog heel lang blijft achtervolgen, dat zie je toch ook bij de eerste big brother deelnemers, die worden ook nog steeds erop aangesproken enzo... maar die hebben er zelf voor gekozen en sorry kinderen van die leeftijd kunnen toch echt niet zelf zo`n beslissing nemen...

     
  • At 12/2/09 21:58 , Blogger Eveline said...

    Maar Supernanny dan? Of Wifeswap, of wat voor reality show dan ook waar gezinnen of kinderen in meedoen? Da's dan toch precies hetzelfde?

    Tuurlijk is het logisch dat ze dat geld verdelen, hoewel, de meiden hadden 't eerst in een pot gedaan, om boodschappen te doen. Drie karretjes vol voor £180, ik vond 't nog best goed. De jongens hebben eerst alles verdeeld en zijn toen naar Woolies geweest (ik denk dat dit vorig jaar tijdens half term is opgenomen) om speelgoed te kopen. Ze hebben uiteindelijk maar £28 aan eten uitgegeven, en dat was voornamelijk chips en ijs...

     
  • At 13/2/09 14:32 , Anonymous Anonymous said...

    Nee daar vind ik toch wel een verschil inzitten, maar goed ook dat vind ik vrij bizar dat je daar vrijwillig aan meedoet... vooral Wifeswap vind ik soms ook wel zielig als je die kindjes ziet, die dan toch echt mama missen. Ik vind het vreemd dat je je kinderen aan zoiets blootstelt, maar dit programma gaat in mijn ogen veel te ver!

     
  • At 13/2/09 15:51 , Blogger Eveline said...

    'In jouw ogen', maar je hebt het niet gezien. ;)

     
  • At 13/2/09 16:00 , Anonymous Anonymous said...

    Humor... maar je weet wat ik bedoel...

     
  • At 18/2/09 00:31 , Blogger Eveline said...

    Update: de kinderen gingen kamperen, en een van de opdrachten was om 'iets uit het wild' op tafel te zetten. De jongens gingen vissen, de meisjes gingen naar de boerderij waar ze op het land stonden, en kregen daar drie dode konijnen en een dode kip om klaar te maken.

    Niks schokkends aan dus.

     
  • At 19/2/09 18:32 , Anonymous Anonymous said...

    Tja, dan heb jij toch een ander idee van schokkend..oke, ze hebben die beesten niet zelf afgemaakt, maar dan nog, ik vind het bizar en te ver gaan..ik hoef het daarvoor niet te zien, wat ik lees vind ik reden genoeg om naar zoiets niet te kijken.

     
  • At 19/2/09 23:09 , Blogger Eveline said...

    Wat 'maar dan nog'? Hier kun je toch ook konijnen bij de slager krijgen? Goed, die zijn dan al schoongemaakt, maar hoeveel mensen doen dat ook niet zelf? Ik vind dat eerlijk gezegd niet minder schokkend dan de jongens die gaan vissen en dus zelf de vissen doodmaken en schoonmaken en dan op de BBQ gooien..

     
  • At 19/2/09 23:10 , Blogger Eveline said...

    En ze worden dus niet aan hun lot overgelaten he? Ze mogen alleen min of meer zelf bepalen wat er gebeurd. Er zijn constant volwassenen aanwezig, niet anders dan bij een kamp. Alleen bepalen de kinderen de regels (min of meer, want ze krijgen opdrachten, en er zijn dus altijd volwassenen bij die ingrijpen als dat nodig is) en zijn er camera's bij.

     
  • At 20/2/09 10:16 , Anonymous Anonymous said...

    Engelsen zijn vreemd... zal best dat daar meer konijn gegeten wordt enzo en er zullen best mensen zijn die het ook zelf schoonmaken maar om kleine kindjes en grote messen?? Of begrijp ik je nu verkeerd? Ik blijf erbij dat het bizar is en net als mijn zusje hoef ik het daarvoor niet te zien. Zeg eens eerlijk Eef, zou jij je kind aan zoiets mee laten doen?

     
  • At 20/2/09 16:15 , Blogger Eveline said...

    Of ik mijn kind aan zoiets mee zou laten doen is weer wat anders. Ik zou mijn kind ook niet om de paar jaar uitgebreid laten interviewen, filmen en opdrachtjes laten uitvoeren zoals bij de BBC. Of zoals die serie 'Meisjes van 13' die jaren geleden in Nederland op tv was. Erg interessant om te zien, maar nee dank je.

    Maar dit programma is echt niet 'walgelijk'. Het is niet meer dan een zomerkamp waar dan toevallig camera's bij aanwezig waren.

     
  • At 22/2/09 10:39 , Anonymous Anonymous said...

    Dan heb jij andere zomerkampen meegemaakt dan ik toen ik nog een klein kaboutertje was... toen kookten wij echt niet zelf hoor en deden ook niet zelf het geld enzo..

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home