Aan de overkant

Saturday, February 07, 2009

Lily was here

Zodra wij het verpleeghuis binnenkomen om de oma van Tye te bezoeken klampt een klein dametje zich aan mij vast.

'Hello love, how are you today? Did you bring me anything nice? You've always been such a good girl to me.' Ze blijft maar ratelen, terwijl wij op zoek gaan naar oma. Nog knap lastig, in een zaal vol grijze dametjes en heren.

Oma zit aan tafel naast George. Later hoorden we dat de beste man eigenlijk John heet, maar oma is doof en haar man heette George, en ach, John vindt 't wel best. Hij deelt graag zijn snoepjes met haar.

Maar Lily blijft vlak naast me staan, en vraagt me of ik haar dochter wil opzoeken.
'She said she'd be here, she said she would, but she's not here. Not today. She was not here today. I did not see her today.' Ok... Vervolgens vraagt ze me of haar trui wel goed zit. 'Do I look alright? Does this look alright? I am clean you know, I am clean. They do wash me here. My body's clean, honest. My body's clean. I am clean. And I've got clean clothes. I haven't pissed myself or anything. I am clean today.' Opeens vind ik 't niet zo fijn dat Lily me steeds bij mijn arm en af en toe ook hand vastpakt.

Oma heeft genoeg van aan tafel zitten, en we rollen haar naar de zitkamer. Lily gaat mee. Ze begint haar vestje los te knopen. De verpleegster die medicatie komt uitdelen grapt nog dat ze hoopt dat Lily zich niet weer helemaal uit gaat kleden, net als gisteren. Maar gelukkig knoopt Lily haar vestje weer vast. Tenminste, ze draait de linker helft van haar vestje ondersteboven, en begint zo van bovenaf te knopen. Ze raakt in de war, maar als oma zegt dat ze het verkeerd doet, krijgt ze een snauw. 'What's it to you how I dress myself? You don't have to look! Stop looking at me that way!' Dan draait ze zich naar mij toe en mompelt 'She just won't stop talking, will she? She never stops, she just does not know how to keep her mouth shut. She should keep her mouth shut!'

Eindelijk loopt Lily weg, en kan ik mijn aandacht op oma richten, die er gelukkig een heel stuk beter uitziet. Ze klaagt wel dat ze 'zo volgepropt wordt hier'. 'Ja oma, dat heet nou ontbijt, lunch en avondeten' zegt Tye, en oma lacht. Als ontbijt eet ze meestal Pringles met gember marmalade... Een combi die ik niet zou hebben bedacht, maar zolang oma eet, vinden wij 't al snel best. 'And I had a bacon sandwich today' zegt oma. Toe maar.

Lily komt terug. ' I have phoned the police', zegt ze zachtjes, They're all a bunch of thieves in here. Thieves, the lot of them. They're all a bunch of thieves. I'm not a thief though. I've never stolen anything. I'm not a thief, you believe me right? Oh you are a good girl,'

Als we de deur uit willen, blijkt die op slot te zijn. Er hangt een briefje waarop staat dat je niemand naar buiten mag laten die je niet kent. Lily loopt met ons mee, komt nu wel heel dicht bij me staan. 'You will take me with you won't you? If you let me out, I'll pay you for it. I will. I have the money. Let me come with you. I'll pay you for it..'

Een meisje tikt voor ons de code in, en zorgt ervoor dat Lily niet snel meeglipt. Terwijl wij ons uitschrijven, horen we haar gillen. 'But I paid for it! She was going to take me to see my daughter! I paid for it!' Het meisje krijgt een flinke klap op haar arm, maar gelukkig komt er al snel iemand van de verpleging om Lily te kalmeren...

'If I ever get like that, shoot me!' zegt Tye als we buitenstaan. Ik beloof het, maar alleen als hij hetzelfde voor mij zal doen....

5 Comments:

  • At 8/2/09 23:02 , Anonymous Anonymous said...

    Heel eng vrouwtje!

     
  • At 9/2/09 12:03 , Blogger Eveline said...

    Niet eng, maar vooral compleet van 't padje. Ze kwam wel steeds heeeeel dichtbij staan, en als ik even m'n best deed om haar te negeren greep ze m'n arm weer..

     
  • At 9/2/09 13:43 , Anonymous Anonymous said...

    Doet me een beetje denken aan Girl Interrupted...weird...

     
  • At 9/2/09 20:02 , Anonymous Anonymous said...

    Maar dan oud... wel een beetje creepy lijkt me, ook al weet je dat ze er niks aan kan doen... Lijkt me heel erg als je oma ofzo zo is

     
  • At 18/2/09 21:56 , Anonymous Anonymous said...

    Zo triest...
    Mijn vader, alcoholist, overleed 20 jaar geleden in een psychiatrisch ziekenhuis annex afkickcentrum. Toen hij ziek werd moest hij naar de ziekenboeg en die zat op de gesloten geriatrische afdeling. Ik ben daar de laatste week van zijn leven geweest, continue. En de situaties die ik daar heb meegemaakt hebben bijna nog meer indruk op me gemaakt dan het overlijden van m'n vader. Elke dag die mannen en vrouwen die me smeekten hen naar buiten te laten. Of die steeds weer in de oorlog leefden. Werd er altijd erg droevig van. Ik was 18 en naast de al moeilijk situatie met mijn vader vond ik dat allemaal erg heftig.

    groetjes,
    Kuikentje

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home