Aan de overkant

Monday, April 26, 2010

Mug


Ik haat muggen, maar helaas houden ze van mij. Ze vinden me een lekker ding, als ik per ongeluk een in de slaapkamer heb zitten weet ik zeker dat zij (als ik me niet vergis zijn het altijd de vrouwtjes die steken) me lekprikt. Sinds twee jaar hebben we dan ook een gaas voor het raam hangen zodat er geen ongenode gevleugelde gasten binnen kunnen komen.

Gelukkig ben ik nog nooit door een malariamug gestoken. Voor je naar een malaria-gebied op vakantie gaat wordt altijd geadviseerd medicatie te nemen, maar ben je nou eigenwijs en doe je dat niet, dan kun je als je toch besmet bent geraakt bij thuiskomst naar het ziekenhuis om alsnog medische hulp te krijgen.

Voor mensen die in malariagebieden leven is het niet zo eenvoudig. Een klamboe scheelt al veel, maar die moet je dan wel kunnen kopen, en medische hulp is niet zo makkelijk te krijgen als in Nederland of Engeland. Malaria No More zet zich in voor de bestrijding van malaria, waarbij de nadruk wordt gelegd op het doneren van geld voor klamboes. (Overigens staat op de eerste pagina dat een klamboe €3,50 zou kosten, op de 'Help mee' pagina wordt gesproken over €10 per klamboe. Lichtelijk verwarrend.)

Om aandacht te vragen voor de organisatie bedacht Malaria No More dat het wel een goed idee zou zijn om een abri vol te stoppen met muggen. Tienduizend om precies te zijn. Die zouden dan over een foto van een klein donker kindje vliegen, zoemend en wel. Bij de onthulling bleek echter dat alle muggen hartstikke dood in een zielig hoopje onderin de abri lagen, omdat ze niet tegen de inkt van de poster kunnen. Juistem.

Nou houd ik absoluut niet van muggen, en sla ik die vervelende prikkers zelf ook dood als ze me lastig vallen, maar dit vind ik toch een beetje ver gaan. Net zoals vorig jaar de twee examenkandidaten van de kunstacademie die het nodig vonden om duizenden bijen te gebruiken tijdens hun afstudeerproject en daarbij vergaten dat die bijen weleens dood zouden kunnen gaan. En dat deden ze, massaal.

Voorlopig hoeven we niet bang te zijn dat de mug zal uitsterven, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het OK is om er dan maar een reclamestunt mee uit te voeren waarbij ze het leven laten. Zelfs als de muggen keurig in leven waren gebleven had ik deze stunt afgekeurd. Een mug hoort niet in een reclamezuil, maar moet lekker opgesnoept worden door een spin, kikker of zwaluw. Hoe moeten we anders weten of de zomer weer is aangebroken?

20 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home