Aan de overkant

Wednesday, December 19, 2007

Uitpakken? Stress!!

Had ik je al eens verteld dat er op Etsy behalve geweldige winkels ook een forum is? Forumverslaafd als ik ben, ben ik daar veel te vinden. Om mijn winkeltje te promoten, contacten op te doen, wie weet een custom order te scoren, maar zo af en toe ook om me enorm te verbazen.

Zo las ik gisteren een stukje over een kinderverjaardag waar geen cadeautjes werden uitgepakt. Alles werd netjes aangenomen, en ingepakt en wel op een tafel gelegd. De schrijver van het stukje verbaasde zich erover, maar heel veel (Amerikaanse) anderen blijkbaar niet. Het werd zelfs als onbeschoft gezien om de cadeautjes in het bijzijn van de gever uit te pakken. 'Dat hoort niet'. Hmm...

Maar een aantal reageerders ging nog een stapje verder. Vooral bij kinderverjaardagen zou stress een doorslaggevende factor zijn om geen cadeautjes uit te pakken. Stel je voor dat een van de gevers niet zoveel geld had besteeds aan een cadeautje als de rest van de gevers. Hoe ongemakkelijk zou dat kind zich dan voelen! En de jarige job, die dan opeens in 't middelpunt van de belangstelling staat. Wat vreselijk. En stel je nou eens voor dat hij of zij een cadeautje krijgt dat hij of zij allang heeft, of, nog erger, helemaal niet leuk vindt. Een ramp!

Cadeautjes uitpakken op een verjaardag schijnt ook nog eens hartstikke saai te zijn. Niet voor de jarige, dat mag duidelijk zijn, maar wel voor de genodigden. Daar zit je dan met je glas ranja en je taartje, toe te kijken naar hoe een ander het ene na het andere leuke cadeautje uitpakt. En jij mag er niet eens mee spelen. Boooooooring! Kinderen die zich vervelen kunnen zich gaan misdragen. Er werd op het forum gesproken over totaal uit de hand gelopen feestjes waarbij het uitpakken van cadeautjes heeft gezorgd voor jaloerse blikken, stampvoeten, huilbuien en vechtpartijen. Gezellig. Iemand nog een stukje taart?

'Soms is er ook gewoon geen tijd om cadeautjes uit te pakken,' schreef iemand. 'Als je twintig kinderen hebt uitgenodigd om naar een indoor speeltuin te komen die je voor twee uur gehuurd hebt, dan ga je geen tijd verspillen aan cadeautjes uitpakken. Ze geven je daar gewoon een zak waar je alle cadeautjes in kunt stoppen.'

En dat vind ik nou onbeschoft. 'Dank je wel, pleur maar in de zak.' Lekker hebberig.

Het schijnt trouwens wel dat die Amerikaanse kids die dus geen cadeautjes uitpakken wegens tijdgebrek of hoge stressgehalten netjes een bedanktbriefje schrijven. Dat lijkt mij nou stressen!

7 Comments:

  • At 19/12/07 09:31 , Anonymous Anonymous said...

    Kijk, envelopjes uitpakken vind ik wel een beetje aso..maar kadootjes uitpakken toch niet? Je wilt toch laten zien dat je blij met je kadootjes bent, en dat is voor degene die het geeft ook leuk! Maargoed, als je nou niet zo goed bent in toneelspelen en je krijgt een onwijs crappy kadootje...kinderen kunnen in Amerika misschien niet zo goed blij zijn voor een ander of interesse tonen ofzo? Dat is pas weird...

     
  • At 19/12/07 14:46 , Blogger Eveline said...

    Precies! Heb je daar stad en land afgezocht om een leuk cadeautje te vinden voor de jarige, wordt 't niet eens uitgepakt waar je bij bent.

     
  • At 20/12/07 22:47 , Anonymous Anonymous said...

    ik WIL juist mijn cadeaus meteen uitpakken. Das het beste wat er is!!!!!!!!!

     
  • At 21/12/07 08:53 , Blogger Unknown said...

    In Engeland is ook niet de gewoonte om kado's meteen tijdens de partij uit te pakken. Wel als het van 1 iemand is maar als er 10 vriendjes komen dan niet.

    Geloof me, veel praktischer. Je moet 10 9-jarige jongetjes vanaf seconde 1 bezig houden anders is je huis verbouwd voordat je het door hebt.

     
  • At 21/12/07 14:17 , Blogger Eveline said...

    Laura: ik heb die ervaring hier niet hoor. Op alle feestjes waar ik geweest ben worden de cadeautjes direct uitgepakt.

    Is het kijken naar wat er uitgepakt wordt dan ook niet 'bezig houden'? Wij zaten altijd netjes aan de tafel met ranja en een stukje taart, totaal geen probleem...

     
  • At 21/12/07 14:18 , Blogger Eveline said...

    Oh, en Laura: ik dacht dat je verdronken was in Venetie! Hoe is 't met je?

     
  • At 23/12/07 15:53 , Anonymous Anonymous said...

    Tja, maar blijkbaar is dat dus idd geen bezighouden, want het is toch niet interessant om te zien wat iemand anders krijgt? Dat bedoel ik dus...juist WEL kadootjes meteen uitpakken, dan leren ze tenminste ook happy zijn voor elkaar...

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home