Aan de overkant

Tuesday, March 11, 2008

Eend

Engeland is het land van de koosnaampjes.

Dat je binnen huiselijke kring wordt aangesproken met love, ook door mensen met wie je geen liefdesrelatie hebt, is heel normaal. Ook mate is heel normaal, ook als je die persoon niet als 'maat' zou zien maar gewoon als kennis.
Schoonmoeder noemt man, haar kinderen en zelfs de hond squib, vraag me niet waarom. Soms is dat ook nog eens verwarrend, als je niet weet over welke squib ze het dan heeft. (En nee, ze noemt ze geen inktvis, wat ik eerst dacht. Dat zou toch wel heel raar zijn...) (Edit: ik heb het even opgezocht, en de betekenis is verre van lief!)

Maar ook compleet vreemden worden met koosnaampjes aangesproken. 'My love' klinkt in mijn Hollandse oren als iets wat je alleen je allerliefse lief noemt, maar hier krijg je het ook te horen van de huisarts assistente die je doorgeeft dat je uitslag van het bloedonderzoek ok was. Darling is ook doodnormaal, en krijg je te horen bij het afrekenen, of als je de deur Dear is dan nog heel voorzichtig.

In het begin was dat even wennen, al die liefkozingen door vreemden. Ook al is het slechts een kwestie van beleefdheid, het klinkt voor mij nog steeds behoorlijk intiem als iemand je opeens met 'mijn liefste' aanspreekt.

Vandaag werd er iets tegen me gezegd waar ik zelf nog niet eerder mee werd aangesproken. Ik stond voor het schap met de tijdschriften te zoeken naar wat leuks om te lezen toen een mevrouw mij zei 'Mind your backside me duck..' Uiteraard bood ik direct mijn excuses aan en ging snel opzij, maar moest eigenlijk alleen maar lachen. Ik, haar eend? Rare lui, die Engelsen!

Labels:

7 Comments:

  • At 12/3/08 21:58 , Anonymous Anonymous said...

    Haha, ik wilde hem al noemen, de 'duck'. Dat komt uit Stoke on Trent. Toen ik daar als 16-jarige voor het eerst bij mijn penvriendin logeerde (ze woont tegenwoordig in Leeds) wist ik niet wat ik hoorde toen de taxichauffeur me met 'eend' aansprak. Nu klinkt het voor mij heel vertrouwd en zelfs vriendelijk. En met dat ge-love kan ik ook wel uit de voeten.

     
  • At 13/3/08 00:38 , Blogger Eveline said...

    Ik krijg 't m'n strot niet uit hoor, bij vreemden. 'Me duck' is inderdaad iets noordelijks, en de koosnaampjes worden ook meer door ouderen gebruikt dan door een jong ding achter de kassa. Ik vind 't ook wel lief en vriendelijk, maar zelfs Tye vindt 't raar om zoiets tegen een vreemde te zeggen. Ik ben net een beetje gewend om 'cheers' en 'ta' te zeggen, ik geloof niet dat ik ooit 'thanks love' tegen een buschauffeur of ober zal zeggen. Misschien zal ik hierdoor wel altijd herkenbaar blijven als buitenlander, hahahahah.

     
  • At 13/3/08 00:42 , Blogger Eveline said...

    Oh, ik bedacht me net, als ik me eens een keer erg druk over iets loop te maken zegt Tye weleens 'Settle, petal'. Bloemblaadje, pffftttt.. Ik moet er altijd erg om lachen.

     
  • At 13/3/08 12:53 , Anonymous Anonymous said...

    Weet je nog dat we hier een hele discussie over hebben gehad in de bus van Birmingham naar Walsall? Staat op dat filmpje van toen jij en Joost langswaren. Ook mensen die je monkey noemen, of pet of flower, petal, chuck (als in eigenlijk chicken geloof ik, maar dan op zn walsallians)...het is bizar, maar ik was er wel aan gewend uiteindelijk en vond het wel leuk! Ik heb het zelf ook nooit gedaan, terwijl ik hier wel heel vaak schat zeg...maar bloempje of lief of weetikveel, nehhh...

     
  • At 13/3/08 21:44 , Anonymous Anonymous said...

    Moet bekennen dat ik toch al weleens 'mate' zeg tegen bv de buschauffeur. *bloos*

     
  • At 14/3/08 20:11 , Blogger Eveline said...

    Ja tuurlijk weet ik dat nog, moest ik ook meteen aan denken. Ik hoor ook vaak 'poppet', ook leuk. Maar dan meot ik steeds aan Pirates of the Caribbean denken....

    In Nederland is 'schat' toch meestal sarcastisch bedoeld, tenminste, zo gebruik ik 't meestal. Misschien zijn de koosnaampjes hier nog het meest vergelijkbaar met het 'moppie' uit Amsterdam.

     
  • At 15/3/08 19:50 , Anonymous Anonymous said...

    Idd die doet me nu ook alleen aan pirates denken..achtja, rare engelsen...

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home