Aan de overkant

Wednesday, January 07, 2009

Dag 6


Project 365 Day 006
Originally uploaded by eveline.timeless

Gisteren was ik in Waltham Abbey, een eeuwenoude abdij voor de begrafenis van een oudtante van Tye. Tye zelf kon niet, omdat hij de nacht ervoor had gewerkt, maar zijn moeder wilde graag dat ik meeging omdat het haar lievelingstante was, en ook om de familie te leren kennen. Niet echt een gezellige gelegenheid, maar toch...

De begrafenis duurde een stuk korter dan dat ik 'gewend' ben in een katholieke kerk. Geen wierrook en wijwater, geen eindeloze gebeden of psalmen, geen hostie halen (niet dat ik dat van plan was) het was eigenlijk met een half uurtje wel bekeken. Het voelde een beetje kaal, eerlijk gezegd.

En tdaarna naar de begraafplaats zelf. Ik heb het geloof ik een keer eerder meegemaakt dat we de kist echt de grond in zagen gaan, vond dat toch wel akelig hoor... En dan allemaal een handje grond en een roos op de kist gooien. Heb ik niet gedaan, dat werd alleen door naaste familie gedaan en door mijn schoonmama en een paar van haar nichtjes.

Daarna gingen we naar een bovenzaaltje van een pub, waar sandwiches, blokjes kaas, worstjes en koude saucijzenbroodjes lagen. Nog even zitten praten met de (veel) jongere zus van Tye's oma en een van de nichten, en toen gingen we weer naar huis.

Het enige waar ik niet op voorbereid was, en achteraf snap ik niet dat me dat niet was verteld, was de naam van de overleden tante. Evelyn. En dus hoorde ik de hele dag mijn naam, 'our dearly departed Evelyn'.... brrr....

(Er staan nog meer foto's van de abdij op m'n Flickr.)

7 Comments:

  • At 7/1/09 15:57 , Anonymous Anonymous said...

    Akelig.. wel een mooie foto, dat dan weer wel. Maar hoe kan het dat je naar een begrafenis gaat van iemand van wie je de naam niet weet, spraken jullie haar aan met haar achternaam?

     
  • At 8/1/09 00:49 , Blogger Eveline said...

    Ik heb haar nooit gezien. En schoonmama had het alleen maar over 'her auntie'. Ik heb wel gevraagd welke tante het dan was, maar dan was het antwoord 'the one I lived with for a while', en daar bleef het dan bij.. Omdat 't allemaal nogal gevoelig lag heb ik niet doorgevraagd. Vind 't alleen al zo raar dat ze dat niet heeft gezegd toen ze voor 't eerst mijn naam geschreven zag. 'Ohh, my favourite auntie is called Evelyn' ofzoiets... En omdat oma een van 12 is, en er eigenlijk alleen met dit soort gelegenheden contact is, wist Tye ook niet meer wie nou wel en niet meer leefde.

     
  • At 8/1/09 10:50 , Anonymous Anonymous said...

    Aha, inderdaad raar dat ze dat niet gezegd heeft dan..

     
  • At 8/1/09 11:42 , Anonymous Anonymous said...

    Noemen ze jou allemaal ook zo dan? Niet Eveline? Was ik trouwens ook vergeten te zeggen, Femke heeft er een nichtje bij en die heet Eveline..ze hadden het er nu al over dat er dan het dan vast altijd Evelien zou worden, maar dat is bij jou eigenlijk nooit toch? Tja, meestal Eef, maar das dan weer wat anders haha..

     
  • At 8/1/09 22:57 , Blogger Eveline said...

    Ik word hier Ahvulyn genoemd. Met de klemtoon op de langgerekte A. De eerste kerst kreeg ik cadeautjes met 'Averlyn' erop.. Heel apart. Terwijl het toch niet zo lastig is om te spellen, zeker niet als je lievelingstante Evelyn heette...

    Als ik me alleen met mijn voornaam voorstel dat zeg ik meestal Evelien, zeg ik m'n achternaam er achteraan dan zeg ik Eveline Hessels. Raar he?

     
  • At 8/1/09 22:57 , Blogger Eveline said...

    Oh, en ze noemen me ook wel Eef, maar dan Ave, zoals Dave...

     
  • At 9/1/09 20:06 , Anonymous Anonymous said...

    Eefje,
    Hoe ze je noemen maakt niet zo veel uit; maar je bent gedoopt,met de naam EVELINE en met wijwater(!)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home