Aan de overkant

Thursday, October 26, 2006

Nanowrimo

Nog een paar dagen en dan is het zover: Nanowrimo!

Voor wie dat klinkt als abracadabra: Nanowrimo is (Inter-)National Novel Writing Month en het is de bedoeling dat je in die maand, november, een boek schrijft van 50.000 woorden. Waar je verhaal over gaat mag je helemaal zelf weten, als je de 50.000 woorden maar geschreven of getikt hebt voor 30 november middernacht.

Het klinkt als een enorme opgave, maar als je er eenmaal voor gaat zitten is 1667 woorden per dag helemaal niet zo lastig. Sterker nog, juist doordat je die deadline hebt, gaat het schrijven een stuk makkelijker. Ik heb het nu twee keer gedaan, en beide keren was ik een paar dagen voor de eindstreep al klaar. Tenminste, had ik het aantal woorden gehaald en mocht ik me 'winnaar' noemen. Beide verhalen hadden heel wat meer dan 50.000 woorden nodig.

Ik ben nu nog druk bezig met bedenken waar ik de komende maand over ga schrijven. Misschien dat ik het verhaal waar ik een tijdje geleden aan begonnen was maar niet heb afgemaakt ga herschrijven, want een van de regels van Nanowrimo is dat je van de eerste tot de laatste letter in die ene maand schrijft. Natuurlijk mag je je voorbereiden, mag je uitgebreide verhaallijnen op papier zetten, een compleet profiel van je hoofdpersoon opschrijven, maar het daadwerkelijke verhaal moet in die ene maand geschreven worden.

Ik daag hierbij iedereen uit om ook mee te doen. Als je ook maar een beetje van schrijven houdt, of juist denkt dit absoluut niet te kunnen, als je ooit het idee hebt gehad 'daar zou ik een boek over kunnen schrijven', of je denkt dat je leven veel te druk is om 1667 woorden per dag te kunnen schrijven, neem die uitdaging aan! Je zult zien dat het lukt!

3 Comments:

  • At 26/10/06 19:49 , Anonymous Anonymous said...

    Lijkt me leuk, maar het zit er even niet in....

     
  • At 27/10/06 10:15 , Anonymous Anonymous said...

    Gaan de laatste twee geschreven verhalen nog openbaar gemaakt worden?? Ik ben al bijna een jaar heel nieuwsgierig! ;)

     
  • At 1/11/06 12:28 , Blogger Nathalie said...

    klinkt interessant...ik heb een verhaal in mijn hoofd zitten wat er echt eens uit moet...
    Ik zal trouwens je blog eens uitgebreid moeten lezen, ik heb altijd al in Engeland willen wonen, maar door omstandigheden is dat nooit gebeurt :(

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home