Aan de overkant

Tuesday, September 26, 2006

Verkiezingen

Hoewel er in Nederland geen kiesplicht bestaat, ben ik opgegroeid met het besef dat als je dan je stem uit mag brengen, je dat ook moet doen. 'De maatschappij dat ben jij', dat idee. En dus ben ik iedere verkiezingsronde na mijn 18e verjaardag met m'n stemkaart naar het stembureau geweest, de ene keer om op mijn vader te stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen, de andere keerom te stemmen op de landelijke partij die mijn voorkeur geniet.

Omdat ik Nederlandse ben, heb ik stemrecht, ook al woon ik in het buitenland. Hoe dat dan in z'n werk gaat moest ik even uitzoeken. Google is je vriend, dus dat was niet moeilijk: op Kiezen uit het buitenland stond uitgelegd dat ik via brief, bij volmacht of via het internet kan stemmen op 22 november. Ik moest me alleen even laten registreren als kiezer.

Gisteren heb ik het formulier op de post gedaan. Als het goed is komt er dan een stemcode, handleiding en een kandidatenlijst deze kant op zodat ik al vanaf zaterdag 18 november mijn stem kan uitbrengen.

Lekker een paar dagen eerder dan jullie!

3 Comments:

  • At 26/9/06 13:48 , Anonymous Anonymous said...

    Maar ik neem aan dat je niet meer voor gemeenteraadsverkiezingen mag stemmen? Ik vind het sowieos niet echt nuttig: je woont in een ander land en hebt met onze politiek echt niet veel meer te maken. tenzij je snel van plan bent terug te komen en dat ben je volgens mij niet :-) Maarre, wel op de goede partij stemmen hè?!

     
  • At 27/9/06 12:31 , Blogger Ilse said...

    Nou, het is niet eerlijk:)

     
  • At 6/10/06 10:48 , Anonymous Anonymous said...

    HA.. maar ook jij krijgt de uitslag niet eerder dan wij, dus wat win je ? HAHAHA

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home