Aan de overkant

Friday, September 22, 2006

Huisarts

Afgelopen weekend ben ik ziek geweest. Zaterdag voelde ik me al belabberd, enorme hoofdpijn, en zondag ging 't compleet mis. Ik kon niet kijken van de hoofdpijn, vreselijk. Ik heb zelfs overgegeven, en mensen die me kennen weten dat ik dat alleen doe als het echtechtECHT niet anders kan, en zelfs dan liever niet. Zondag in bed, maandag in bed, dinsdag nog behoorlijk wankel, maar toen heb ik 's avonds wel gegeten en woensdag voelde ik me weer ok. Tot ik m'n Pil slikte. Een paar uur later voelde ik me weer bleeehhh.. Ik gokte dat 't door m'n nieuwe Pil kwam, die ik net een maand gebruikte.

En dus ging ik gisteren naar de huisarts. Ik kreeg een heel vriendelijke mevrouw (een andere huisarts dan de vorige keer, hier in de praktijk kun je steeds een ander krijgen tenzij je specifiek naar een bepaalde arts vraagt) en zei onderbrak mijn verhaal met 'Dat klinkt als bijwerkingen van de Pil. Je hebt twee opties; of je kijkt 't nog even aan, want bijwerkingen kunnen verminderen, of je stapt over op een andere Pil.' Eehh, een andere dan graag.

Ze ging kijken of die dan wel geschikt voor me zou zijn en zag toen dat ik ook bloeddrukmedicatie slik. 'Oh maar wacht even, dan kan ik je helemaal de Pil niet geven!' Ze vertelde me dat dat, ook gezien mijn leeftijd en gewicht, een verhoogd risico op bloedpropjes, hersenbloedingen en hartinfarcten opleverde. Oh, lekker dan. Ik slik al jaren deze Pil en niemand heeft me daar ooit voor gewaarschuwd. Ze durfde 't niet aan, zei ze. Ik moest maar gaan praten met de huisarts die 't meest verstand heeft van dit onderwerp, de man die de family planning doet voor de hele regio.

Vanochtend ging ik dus weer terug. Deze huisarts legde me uit dat 't de combinatie van twee hormonen in m'n 3-fasen pil was die 't zo gevaarlijk maakte. 'Je had deze Pil nooit mogen slikken bij een hoge bloeddruk. Sterker nog, een Pil met twee hormonen kan de bloeddruk verhogen.' Oohhhkayyy, en bedankt huisarts in Nederland! Maar, zo zei hij, een Pil met maar een werkend hormoon is wel prima. En die heb ik nu.

Hij werkt wel anders dan de Pil die ik al die jaren gewend ben. Deze heeft geen stopweek, dus je moet door blijven slikken. En het kan zijn dat ik onregelmatig ga bloeden in 't begin, maar dat komt nauwelijks voor, bij de meeste vrouwen wordt de menstruatie lichter (lijkt me geen probleem) en bij sommigen blijft 'ie zelfs weg. (Dat lijkt me dan wel weer heel raar.) En de lagere dosis hormonen zorgt voor minder bijwerkingen. Mooi zo.

Over twee weken wil hij me weer zien, om te kijken of deze nieuwe Pil effect heeft op m'n bloeddruk. Ik hoop 't maar!

4 Comments:

  • At 23/9/06 15:38 , Anonymous MC said...

    Hee.. ik was jou ook kwijt.. In England ? Ik zal nog eens ff wat achterstallig leeswerk gaan doen..

     
  • At 23/9/06 16:53 , Anonymous aefke said...

    Jeetje joh! Veel sterkte en beterschap. Een hoge bloeddruk is erg vervelend. Nooit meer drop eten. Dat betekent het toch ook, onder andere?
    groetjes, Aefke

     
  • At 26/9/06 09:30 , Anonymous Lindy said...

    Hey!!

    Ook in het Nederlands, dat is handig! Dat wist ik nog niet... Ik de hele tijd die engelse lezen... Maar reageren in het Engels vind ik dan weer zo lastig, dan moet ik nadenken.. ;)
    Leuk dus, ook een Nederlandse log!

    Kus,
    Lin

     
  • At 27/9/06 13:17 , Anonymous Aad said...

    Wat een gedoe hè, Eveline ? Sterkte ermee.
    Maar even off topic : stel je een nieuwe link op d'Alledaagse al op prijs of heb je liever dat ik er even mee wacht..?

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home