Aan de overkant

Monday, November 06, 2006

Remember...

Remember, remember, the fifth of November.....

Eerlijk gezegd had ik geen idee, maar het was me wel opgevallen dat er vuurwerk werd afgestoken in de week voor vijf november, een beetje zoals ik gewend ben rond mijn verjaardag. Hier en daar een pijl, zo af en toe een klapper.

Tye vertelde me dat het op vijf november Bonfire Night was, oftewel Guy Fawkes Night, de avond dat er in het Verenigd Koninkrijk de mislukte aanslag op de Houses of Parliament herdacht worden. Op vijf november 1605 wilde een groep katholieken wilden opblazen, Guy Fawkes was een van hen.

Omdat we allebei nog grieperig waren zijn we niet naar een vuurwerkshow geweest, er waren een aantal in de omgeving, maar hebben we, goed ingepakt, een rondje door de wijk gelopen.
Een van de voordelen van het wonen in een land met heuvels en bergen is dat je heel ver kunt kijken. We hebben dus toch een stukje vuurwerkshow meegepikt.

Wat me vooral opviel was dat het afsteken van vuurwerk in achtertuinen gedaan werd. Waar je in Nederland tijdens Oud en Nieuw moet oppassen dat je niet geraakt wordt door afgestoken vuurwerk, en je de volgende ochtend je stoepje kunt vegen omdat het onder een dikke laag rood vuurwerkafval ligt, wordt hier alles netjes in eigen tuin afgestoken. Ideaal.

Remember remember the 5th of November,
The Gunpowder, Treason and Plot
I know of no reason why the gunpowder treason
should ever be forgot.

2 Comments:

  • At 7/11/06 22:50 , Anonymous Anonymous said...

    Eehm, mis ik nu iets, Eveline..?

     
  • At 8/11/06 10:20 , Anonymous Anonymous said...

    Remember remember the 5th of November

    Dat zinnetje kende ik wel; nooit een idee waar het op sloeg.
    Weer wat geleerd.
    Dank je wel.

    Groetjes,

    Ad

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home