Aan de overkant

Wednesday, March 21, 2007

Tuigje

Jaren geleden (en dan bedoel ik echt jaren geleden, want we hadden onze hond nog en die hebben we laten moeten inslapen toen ik negen of tien was) gingen we met ons gezin op vakantie in een bungalowhuisje. Onze buren hadden een klein kindje, en mocht in de tuin spelen met een tuigje aan met daar een lange lijn aan vast zodat ze niet weg kon lopen. Wij moesten daar erg om lachen, onze bouvier lag namelijk ook aan de lange lijn en een tuigje hadden wij alleen om gehad in het wip- en fietsstoeltje, zodat we er niet uit zouden donderen.

Hier lopen heel veel ouders hun kind 'uit te laten aan een tuigje'.

Ik had het een paar jaar geleden al eens gezien in Birmingham, toen mijn zus daar in de buurt studeerde. Het ziet er zo maf uit, ouders die een kind in een tuigje hebben lopen, met daar een lijntje aan vast, zodat ze niet het kind maar de lijn vasthouden. Het gaat dan om peutertjes. Soms zie je zelfs ouders met al wat oudere kinderen lopen, en die hebben dan een band om hun pols en de ouder houdt dan of de band vast of hebben het zelf ook om hun pols zitten.

Ik durf nooit zo goed foto's te maken, maar ik heb dit fotootje gevonden op de Mothercare website: Zo loopt men er dus bij. Of met zo'n gezellige polsband om.

Tye snapt niet dat ik dit heel raar vind. Hij heeft toen hij zo klein was ook in een tuigje gelopen. Zijn zus en broers ook. Hetzelfde tuigje is ook nog gebruikt door neefjes en nichtje, of tenminste door zijn zus en haar man toen hun kinderen die leeftijd hadden. Heel normaal, en hartstikke handig, ook nog. Vol trots vertelde zijn moeder dat het er nog zo goed uit zag, en dat als wij kinderen krijgen, wij het zo mochten het gebruiken......

Ik heb er bij haar thuis maar wat om het onderwerp heengedraaid, maar vertelde Tye dat er no way is ik mijn kind later in een dergelijk tuigje aan een riempje laat lopen. Gewoon aan 't handje, of anders in een buggy. Maar een dergelijke riem, daar laat ik Luke nog niet eens in uit...

18 Comments:

  • At 22/3/07 08:10 , Anonymous Anonymous said...

    Rare lui hoor Eveline, die Engelsen.
    Je schaaft Tye zeker wel en stukje bij..? ;)

     
  • At 22/3/07 11:48 , Blogger Ilse said...

    Tss... Jezus, Kai en Zen krijgen nog niet eens zo'n tuigje om. En toch heb ik het hier ook al een paar keer gezien! Tssssss... X

     
  • At 22/3/07 12:41 , Blogger Tink said...

    Tja, Tye weet niet beter natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat je het niet zou willen. Ik heb het hier ook al een paar keer gezien; ik vind het maar niks...

     
  • At 22/3/07 12:49 , Anonymous Anonymous said...

    Hier in de wijk wonen veel gezinnen van allochtoonse afkomst en die hebben ook vaak van die tuigjes.

     
  • At 22/3/07 17:43 , Anonymous Anonymous said...

    Ik zie het best vaak in de Efteling moet ik zeggen...tziet er niet uit idd.

     
  • At 23/3/07 08:29 , Anonymous Anonymous said...

    Ach, waarom niet, althans als je bij voorbeeld gaat winkelen ofzo ? Je kind kan zelf 'los' lopen en jij kunt het niet kwijtraken.. Het is in Nederland ook wel bekend hoor.. Ik zou meer moeite hebben met een fietshelm voor mijn kind.

     
  • At 23/3/07 14:32 , Anonymous Anonymous said...

    o echt NO WAY dat mijn peuter aan de lijn gaat ! maar hij is dan ook goed afgericht ; ) hahaha

     
  • At 27/12/07 14:47 , Anonymous Anonymous said...

    Ik heb ook altijd gezegd als ik een kind aan een polsband zag of in een tuigje, dat zou ik noooit doen je hebt toch geen hond?
    Maar heb maar eens een handenbindertje een kind wat de hele dag de hele wereld wil ontdekken en waar je niet anders mee de stad in kan dan in de buggy geloof mij dan is zo'n tuigje een uitkomst. Ik gebruik hem nu zelf ook.

    Dus niet te snel oordelen zou ik zeggen.

     
  • At 20/1/09 23:14 , Anonymous Anonymous said...

    Hallo,

    staan mensen er wel ees bij stil dat het voor het kind misschien juist heel fijn is? ik spreek dan wel over het polsbandje ik heb en zoontje van 20 maanden die graag los loopt dat kan natuurlijk niet we wonen in en drukke stad daarnaast is hij best klein voor zijn leeftijd en is zijn handje vasthouden niet zo heel handig. ls ik hem zo'n polsbandje om ozou doen dan kan hij lekker vrij bewegen en kan ik er controle overhebben. Ook is de kans dat de kleine zijn handje uit de jouwe loswrikt en er als een haas vandoor gaat miniem en daardoor ook de kans op vreselijke ongelukken. Het gaat om de veiligheid van het kind en het gemak voor alle partijen niet om het uiterlijk toch?
    n voor hen die het geen gezicht vinden mischien als er een luxe merknaam aanhangt met speciaal gedesignde tuigjes?

     
  • At 22/1/09 09:18 , Anonymous Anonymous said...

    Onze zoon is inmiddels 8 maar als het druk is in de stad krijgt hij toch zijn polsbandje om.
    Het is gewoon veel veiliger en wat
    andere mensen er van vinden dat maakt mij niets uit.
    ik zeg maar zo "better safe than
    sorry"

     
  • At 13/4/09 21:37 , Anonymous Anonymous said...

    Wat maakt het uit wat een ander vind. Je zou zo'n kleintje maar kwijt raken in een drukke Zoo ofzo. Je slaat je zelf voor je kop dat je het niet deed omdat je je voor de buitenwereld schaamde.

     
  • At 14/4/09 08:16 , Anonymous Anonymous said...

    Ik heb nooit een lijn gebruikt bij mijn eerste 2 kinderen, maar de derde gaat nu echt aan de lijn. Let wel, voor de nodige rust op zijn tijd en bovenal de veiligheid!!!

     
  • At 6/7/09 22:22 , Anonymous Cristel said...

    Liever een tuigje dan dat ik de kleine man (1 1/2) "die-nog-moet-ontdekken-hoe-zijn-oren-werken" onder een auto vandaan moet vissen nadat hij een sprint heeft ingezet die zeker op de korte track het wint van mijn hoge hakken!!!

     
  • At 12/5/10 18:50 , Anonymous Anonymous said...

    Ik zou zeggen:
    Een tweeling van 9 maanden en een dochter van 2... succes met je kind aan het handje!

     
  • At 10/9/10 13:51 , Anonymous Anonymous said...

    Wat een vreselijke onzin om het zo af te keuren.

    Succes met een peuter dat graag wegloopt ( en hard ook)

     
  • At 26/5/11 08:14 , Anonymous Anonymous said...

    als je dit al afkeurd? waarom hebben mensen dan een box (aapje in kooi?),
    kom op zeg. ik zie het verschil niet of je nu je kind in een buggy vastsnoerd zodat het niet wegloopt in een dierentuin, of je laat het lekker (en gezond) zelf lopen en bewegen aan een tuigje?? jeetje mensen die hierover vallen zijn ook echt wereldvreemd!

     
  • At 24/8/11 12:36 , Anonymous Anonymous said...

    helemaal mee eens, ouders die geen tuigje willen omdat ze het stom vinden staan, vinden uiterlijk ( en wat anderen daar van vinden) dus belangrijker dan veiligheid vanhet kind. Tja...het is maar waar je prioriteiten liggen....

     
  • At 10/6/19 03:31 , Blogger yanmaneee said...

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home