Aan de overkant

Monday, October 08, 2007

Librarian girl

Een 'school for girls' (ja, ze bestaan nog!) hier in Chelmsford was op zoek naar een part timer voor hun bibliotheek. Dat leek me wel wat. Ik hou van boeken, van bibilotheken, van een schoolomgeving, van informatie zoeken en van mensen. En de school ligt ook nog eens op de busroute. Ideaal.

Zaterdag lag er een pak papier op de deurmat. Eerlijk gezegd had ik al bedacht dat dat pak me niet zou bereiken, er was een 48-uurs staking bij de post, en hoewel ze hadden toegezegd op zaterdagmiddag weer 'gewoon aan het werk' te gaan (om vanochtend vroeg weer met een volgende 48-uurs staking te beginnen, en te dreigen dat er wellicht iedere week tot aan Kerst nieuwe stakingen gaan volgen) had ik niet verwacht dat er post zou zijn.

Goooed, maar 'ns even doornemen dan. Gegevens over de school, compleet met testuitslagen, informatie over de baan, de staf, Chelmsford.. Of ik een brief wil schrijven met daarin mijn motivatie en het aangeven van mijn geschiktheid en dan het invullen van het formulier. Daarin staat het gebruikelijke: adresgegevens, werkervaring, opleidingen, gevolgde cursussen, referencies, allemaal heel logisch. En dan: welke ethnische achtergrond heb ik? Ben ik Aziatisch, en zo ja, ben ik dan Indisch, Pakistaans, Bengladees, of anders? Ben ik blank, en ben ik dan Brits, Iers, Brits-Iers, of heb ik een andere blanke achtergrond? Dit uiteraard onder het mom van 'gelijke rechten voor iedereen'. Daarom moet ik ook invullen of ik een handicap heb, en uitleggen in hoeverre mijn handicap gevolgen heeft voor de baan die ik zo graag wil. Ook moet ik mijn adressen van de afgelopen 5 jaar doorgeven, en aangeven of ik ooit met de politie in aanraking ben geweest. Dat gaat gecheckt worden, omdat ik met kinderen wil gaan werken.

Maar dan gaan ze nog een stapje verder.

Of ik een probleem heb met mijn gezondheid dat relevant is voor deze baan. Of ik de afgelopen twee jaar langer dan twee weken ziek ben geweest, en zo ja, hoe dat dan kwam. En... Of ik even alle medicatie die ik op dit moment neem wil opnoemen.

What the...?

Vervolgens wordt er gezegd dat als ik hierover lieg of niet volledig ben, dit als gevolg zal hebben dat ik op staande voet ontslagen kan worden. Ehh....?

Ook vraagt de school toestemming contact op te nemen met mijn huisarts om informatie op te vragen over mijn gezondheid en medische geschiedenis. Die toestemming mag ik dan volgens 'Access to Medical Reports Act 1988' weigeren, maar dat wordt niet geadviseerd. Het opnoemen van mijn medicatie is echter wel verplicht.

Vervolgens wordt gezegd dat de persoonlijke gegevens opgeslagen worden, ook als ik op dit moment niet succesvol ben in mijn sollicitatie.

What the...?

Ik had 't er met Tye over. Bij Tesco hebben ze nu het recht om drugstests uit te voeren. In een potje piesen dus, als ze denken dat je drugs hebt genomen, of zelfs bloedafname. En als er sporen van drugs worden gevonden kun je op staande voet ontslagen worden. Dat een jointje een paar dagen traceerbaar blijft zou dus betekenen dat je ontslagen kunt worden als je in je vrije tijd wat neemt...

'Ik zou niet verbaasd zijn als ze je ter plekke een drugstest afnemen,' zei Tye. Dat komt namelijk steeds meer voor. Je krijgt een bekertje in je handen geduwd en dat moet je dan maar even op de wc gaan vullen.

Ik stuiterde. Belachelijk dat ze willen weten wat voor medicatie ik slik. Ik heb met mijn medicatie voor mijn bloeddruk en schildklier niets te verbergen, maar het gaat om het principe. En hoezo contact opnemen met mijn arts? Ze zeggen dan wel dat ik van te voren dat rapport in mag zien, maar wat heeft een school nou toch te maken met mijn medische geschiedenis? Zij zijn toch geen arts?

Tye's blik viel op het 'temporary' dat op het formulier stond. Hoe tijdelijk was deze baan? Een paar maanden, het was voor 't invullen van zwangerschapsverlof.
'Dan laat je 't toch lekker?' zei hij....

Nu doe ik heel erg m'n best om mijn jukebox een ander nummer te laten spelen. Ik hou niet van Michael Jackson. En ja, ik weet best dat het 'Liberian girl' is...

5 Comments:

  • At 9/10/07 17:11 , Anonymous Anonymous said...

    Jezus...dan zou ook mijn motivatie tot het nulpunt zakken...

     
  • At 15/10/07 14:50 , Anonymous Anonymous said...

    Helaas moet je zo'n formulier altijd invullen bij het onderwijs...en natuurlijk kunnen ze je niet ontslaan als je niet verteld dat je aan de pil zit ofzo..er staat waarschijnlijk iets van 'may be cause for..'. Maar het is natuurlijk wel interessant voor een werkgever om te weten dat jij bv pillen tegen epilepsie moet hebben, of suikerziekte hebt of weetikveel...

     
  • At 15/10/07 14:51 , Anonymous Anonymous said...

    ik heb dus zo'n formulier ook moeten invullen voor mijn stage/onderzoek toen...en ik ben dus lotka

     
  • At 16/10/07 16:21 , Anonymous Anonymous said...

    Er is een verschil tussen het aangeven van bepaalde medische zaken die eventueel gevolgen kunnen hebben voor je werk (dus inderdaad epilepsie of diabetes) en het aangeven van elke vorm van medicatie die je slikt en ook nog eens een rapport van je huisarts op te laten vragen. In een sollicitatieformulier!
    Ik zou er minder moeite mee hebben als 't me persoonlijk zou worden gevraagd, maar dan nog zou ik dingen die absoluut niet relevant zijn, zoals bijv. m'n schildkliermedicatie, daar niet op willen hebben. Gaat ze geen reet aan.

     
  • At 16/10/07 17:15 , Anonymous Anonymous said...

    Gaat ze ook niet, dat was wat ik zei...je kunt het best achterwege laten, daar gaan ze je echt niet om ontslaan. Maar mochten ze er nou achterkomen dat je iets van medicatie bent 'vergeten' op te schrijven en het blijkt wel van belang te zijn dat je dan dus idd ontslagen kan worden, anders ook niet hoor...daarom staat er iets van may be cause for en niet you will be fired...en tja, zo gaat het nu eenmaal in Engeland...Lotka

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home