Aan de overkant

Tuesday, May 01, 2007

Te veel

's Avonds laat mag ik graag naar Animal Planet kijken en dan het liefst nog naar de dierenpolitie in Houston, New York of Detroit. Wat mensen dieren aan kunnen doen door directe mishandeling, mishandeling door te 'vergeten' voor een dier te zorgen, of een enorme hoeveelheid dieren in huis te halen is om te huilen.

Vorige week zag ik het meest schokkende geval wat ik daar ooit heb gezien; een man die in een flatje in New York een schokkende 80 katten had rondlopen, het grootste deel daarvan in zijn kelder waar hij drie grote kooien op elkaar had gebouwd waarin de katten niet eens rechtop konden staan. De katten hadden vuile oogjes, ademhalingsproblemen, en zaten onder de vlooien.

Maar het meest schokkende was zijn vriezer. Daarin had hij maar liefst 152 dode katten in liggen, apart verpakt in plastic, met een kaartje met daarop de naam en sterfdatum, zodat hij ze, als hij genoeg gespaard had om een stuk land te kopen, zou kunnen begraven.

Vanavond zag ik Animal Addicts, een programma over dergelijke dierenverzamelaars. Zo zag ik een man met 100 uilen (maar hij had dan de tegenwoordigheid van geest dat hij niet voor allemaal kon zorgen en zette die vogels die hij opgelapt had weer uit) en een vrouw die in het verleden herdershonden fokte, waarbij ze op het hoogte- of eigenlijk dieptepunt 140 honden had. Er was een afschuwelijke vorm van inteelt, waarbij honden geboren werden zonder ogen, met een stompje in plaats van een staart, en de honden waren bijzonder agressief. Al haar honden werden in beslag genomen en ze mocht 7 jaar geen honden houden. Nu heeft ze er weer, 16 maar liefst, eentje meer dan ze wettelijk mag hebben... Maar, ze is alweer aan het fokken. Het eerste nestje was geboren in de schuur....

Waar gaat het mis bij dit soort mensen? Is het een kwestie van dierenliefhebber zijn en dan niet kunnen stoppen bij een 'normaal' aantal? Of zijn dieren beter gezelschap dan mensen? Over het algemeen wonen deze verzamelaars alleen. Waarschijnlijk ook omdat een partner allang een stop zou hebben ingeroepen.

Wanneer is het aantal dieren te groot? Ligt dat aan hoe je er voor zorgt, of je er ruimte, tijd. en geld voor hebt, of is het hebben van meer dan, laten we zeggen, vijf honden, altijd 'te veel'? Waar ligt de grens?

8 Comments:

  • At 2/5/07 09:28 , Blogger Tink said...

    Het ligt eraan hoeveel ruimte je hebt, wat heb je ervoor over, hoeveel tijd je eraan wilt/kunt besteden, dat soort dingen. Ik ken een stel met 8 onden en dat gaat prima. Zelf heb ik 9 katten gehad in een grote flat; dat was ook geen probleem. Ik laat wel heel bewust alles "helpen", omdat ik van een nestje niets weg zou kunnen doen. Waar het mis gaat, is per geval verschillend. Vaak zijn het toch dierenliefhebbers (hoe raar dat ook klinkt), die langzaam de controle zijn kwijtgeraakt en geen hulp durven vragen.
    Ik kijk ook graag naar dat soort programma's. Heerlijk wat die politie en inspecteurs kunnen doen. In Nederland zijn ze vrijwel machteloos. Ik zou je verhalen kunnen vertellen uit de praktijk, waar je oren van gaan klapperen... Op naar een nieuwe dierenwet!

     
  • At 2/5/07 18:42 , Anonymous Anonymous said...

    Wat heeft dat met alleenstaand zijn te maken ?

     
  • At 2/5/07 19:47 , Blogger Eveline said...

    Vaak zijn het alleenstaanden die zover gaan dat ze zich alleen maar omringen met gigantische aantallen beesten. Veel van deze 'verzamelaars' wonen alleen, en hebben niet of nauwelijks contact met de buitenwereld. De vrouw van gisteren zei dat ze alle vertrouwen in mensen heeft verloren en dat ze haar honden tenminste wel kan vertrouwen...

     
  • At 3/5/07 21:09 , Anonymous Anonymous said...

    Mnou ik heb ook wel eens bij Oprah ofzo gezien dat iemand zoveel beesten verzamelde terwijl er ook gewoon nog een heel gezin woonde hoor. Maargoed, ik vind het echt idioot..maar om eerlijk te zijn, 9 katten in een flat (ookal is ie groot) vind ik ook al erg veel. Zo lopen die beesten elkaar toch gigantisch in de weg? Een kat moet ook een beetje alleen kunnen zijn of zie ik dat nu weer verkeerd? Als je nu gigantisch veel ruimte hebt en een tuin waar ze in kunnen lopen is het wat anders, maar een flat?

     
  • At 4/5/07 08:45 , Blogger Lucienne said...

    Wij genieten van de kat van de buren: ideaal! Hij komt aanlopen zodra hij me buiten hoort, om geaaid te worden. Zit graag op schoot en bij ons op de bank buiten. Maar we hoeven hem nooit eten te geven of naar de dierenarts te brengen. Had ik eerder moeten weten. ;-)

     
  • At 4/5/07 12:45 , Anonymous Anonymous said...

    Tjonge, dit zijn wel heel extreme voorbeelden.
    Wat gruwelijk wat mensen hun dieren aandoen, bah!

    Ik voor mezelf heb genoeg aan mijn 2 cavia's. Dat gaat prima, maar meer dieren moet ik er niet bij hebben, dan wordt het teveel.

    Een vriend van me heeft 5 katten, maar ook dat gaat uitstekend. Denk wel dat dat ook meteen het maximum is.

     
  • At 5/5/07 21:25 , Anonymous Anonymous said...

    Oh, echt verschrikkelijk! Volgens mij weet ik zelfs precies waar je het over hebt. Was het een oude vrouw in een schommelstoel die heel krampachtig nog een hondje op schoot hield? En dat ze nog een ander hondje onder die stoel vandaan moesten trekken. Sinds wij digitale tv hebben kijk ik ook vaak naar dat soort programma's. Je blijft ook hangen omdat je wil zien hoe het afloopt en of ze uiteindelijk wel bij een baasje terechtkomen die ze goed verzorgt.

    Ik heb nu straks misschien ook kittens die naar een nieuw baasje mogen, maar dan flitsen die beelden van Animal Planet steeds aan mijn ogen voorbij. :-S

     
  • At 21/11/17 15:36 , Blogger Unknown said...

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home