Aan de overkant

Monday, July 23, 2007

Harry

Het was me wel een Harry-week, zo.

Eerst de film. Tuurlijk viel 'ie in vergelijking met het boek tegen. Heel veel (voornamelijk grappige) details uit het boek werden gewoon maar overgeslagen, niet belangrijk genoeg gevonden. Ik heb dat boek niet pas nog herlezen, dus ik zal de helft wel vergeten zijn, maargoed... .

Gelukkig had ik me van te voren voorgenomen om de film gewoon als Harry Potter-film te zien en niet als 'boekverfilming'. Dat scheelt een hoop frustratie.

En dan het boek... De laatste....

We zijn op zaterdagochtend direct toen Tye thuis kwam van z'n werk naar Asda gegaan, daar was 'ie £5 (in vergelijking: het boek zou £17,99 moeten kosten, was bij Waterstone's voor de helft van de prijs, bij WHSmith's voor £9,95, bij Tesco £8...) en aangezien we toch boodschappen moesten doen.... Om 8 uur waren de boodschappen opgeruimd en kon ik gaan lezen.

Gisteravond was 'ie uit. Enne... Nou. Dus. Pfff.....

Ik zeg hier niks, maar in m'n reactiedingetje wel. Wil je geen spoilers lezen, dan moet je maar geen commentaar lezen....

7 Comments:

  • At 23/7/07 11:22 , Blogger Eveline said...

    Ten eerste: JK heeft wel heel veel inspiratie uit de Nazi's gehaald he?
    'The Muggle-bron Registration Commission'? Ze heeft ze nog net niet een gele ster gegeven... En 'Magic is Might' klinkt wel heel erg als 'Arbeit macht Frei'..... Brr....

    Verder: hebben ze in die jaren dat ze op school hebben gezeten nou echt niks anders geleerd dan 'Stupefy'? Je zou toch denken dat ze wel meer dan een handjevol spreuken tot hun beschikking zouden hebben na zes jaar?

    Ik vond de variatie op 'suicide by cop' van Dumbledore een beetje makkelijk, al had ik bij 't lezen van 't vorige boek al wel het idee dat Snape het niet zo slecht had bedoeld...

    En als laatste..... Sjongejongejonge, was die epiloog nou echt nodig? Die kwam behoorlijk afgeraffeld over. Zo, even een sprong naar 19 jaar later, even zoveel mogelijk namen erin proppen en klaar...

    'You sound underwhelmed' zei Tye. Had 'ie helemaal gelijk in..

    Jammer...

    Maar nu kan ik de hele serie nog eens gaan lezen, het blijft hier toch maar regenen hebben ze ons beloofd....

     
  • At 23/7/07 12:06 , Blogger Eveline said...

    Hier staat eigenlijk alles wel zo'n beetje:

    http://www.slate.com/id/2170647/

     
  • At 23/7/07 18:43 , Anonymous Anonymous said...

    Juist.. dat mailtje dat ik je net gestuurd heb is dus nu beantwoord....
    ik vond inderdaad de epiloog een beetje overdreven.. ik had ook gehoord dat ze haar originele einde had veranderd, vraag me af hoeveel druk van lezers hier achter heeft gezeten...
    Maar om nou te zeggen dat het hele boek jammer was, nee dat nou ook weer niet...

     
  • At 25/7/07 11:22 , Anonymous Anonymous said...

    Juist...het hele WWII vond ik ook wat erg ver gaan, stupefy had ik nog niet eens zo over nagedacht...de suicide by cop vond ik dan wel weer ok en die epiloog....waarom dan niet (als het dan zo nodig moet) een epiloog van 10 jaar later, dan was het tenminste 2007 geweest!

    Maarrrrrrrr voor de rest vond ik het wel echt een spannend boek en zaten er een aantal twists and turns in die ik niet helemaal verwachtte. Het verschil in tempo vond ik wel heel goed gedaan steeds....Mixed feelings heb ik een beetje...ik wil ze nu eigenlijk eens alle 7 achter elkaar lezen;)!

     
  • At 27/7/07 14:37 , Anonymous Anonymous said...

    Ik vond het geweldig verzonnen trouwens dat Snape ineens oké bleek te zijn. Dat had ik dus never de nooit verwacht.

    Tevens vond ik dat hele gebeuren met die tent een beetje boring...

     
  • At 27/7/07 19:13 , Blogger Eveline said...

    Dat Snape ok bleek te zijn had ik eigenlijk wel verwacht omdat Dumbledore zo heilig in hem geloofde, maar het hele gedoe in die tent vond ik een beetje saai. Goed, ze zaten zich daar voor te bereiden en moesten ook 't een en ander uitzoeken, maar ik had veel liever gelezen hoe het met de rest ging en hoe 't er op Hogwarts aan toeging....

    Ik vond niet 't hele boek jamemr hoor, maar ik vond 't geheel toch wel teleurstellend. Ze had er veel meer van kunnen maken.

     
  • At 27/7/07 20:04 , Anonymous Anonymous said...

    Nou, kom maar op, waar blijft dat lang verwachte kinderboek van je;)

    Was eerst ook ffies teleurgesteld, maar ben toch overwegend positief over het boek hoor...de doelgroep (want het is toch crossover natuurlijk, dus wij zijn eigenlijk te oud haha) heeft zo'n overduidelijk nazi-gedoe niet door en wat wij misschien aan zagen komen zagen zij niet natuurlijk....

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home