Aan de overkant

Wednesday, September 05, 2007

Jarig

Gisteren was Tye's nichtje Jordyn jarig. Ze werd zeven.
Vandaag is mijn moeder jarig. Ik zal maar niet zeggen hoe oud ze is geworden....

Als ik in Nederland was, dan zou ik vandaag bij mijn ouders langsgaan en mijn moeder en vader feliciteren. En een stukje taart eten. En als er nog meer visite zou komen dan zou ik die ook feliciteren met mijn moeder. En iedereen zou een cadeautje bij zich hebben. En de tafel zou vol staan met lekkere hapjes. En daar zou iedereen dan omheen zitten en iedereen zou kletsen en gezellig een drankje doen. En als je niet kunt komen maar de jarige toch wil feliciteren, dan stuur je een kaartje.

Hier heb ik al een jaar lang verjaardagen meegemaakt, maar ik heb nog niks van dit alles gezien. Taart wordt als toetje na 't avondeten geserveerd, dus de kans dat je dat als visite krijgt is klein. Of ze snijden een stukje voor je af en verpakken dat in alufolie, voor na jouw diner.

Je feliciteert alleen de jarige, want die is jarig, de rest van de familie, vrienden en buren hebben daar niks mee te maken.

Je geeft een cadeautje, maar daar moet ook een kaart bij zitten, ook al geef je de cadeautjes persoonlijk. En het liefst zit daar dan ook nog een button bij, zodat de jarige aan iederen kan laten zien dat 'ie jarig is.

Ik heb nog geen Happy Birthday hoeven zingen, laat staan dat er een hele reeks aan liedjes worden gezongen ('Tweeeeeee violen en een trommel en een fluit....') en uitgebreide familiefeestjes heb ik ook nog niet echt meegemaakt.

De cadeaus die gegeven worden bij verjaardagen zijn stukken kleiner dan die voor Kerst. Met Kerst krijg je een nieuwe fiets of een computerspel, voor je verjaardag een nieuwe trui en sokken.

Misschien is dit allemaal wel gewoon gebruikelijk binnen mijn schoonfamiie hoor, maar een echt gezellige verjaardag zoals ik die in Nederland gewend ben heb ik hier nog niet meegemaakt. Ik ben dan ook vast van plan om die traditie te verbreken!

Gefeliciteerd met je verjaardag, mam! En dus ook jullie, pap, zusjes, ooms, tantes, neefjes en nichtjes! Fijne dag vandaag!

10 Comments:

  • At 5/9/07 13:23 , Anonymous Anonymous said...

    Gefeliciteerd met je mams!

     
  • At 5/9/07 14:05 , Blogger Lindy said...

    Wat raar zeg! Ik had eigenlijk verwacht dat dat overal wel een beetje hetzelfde zou zijn... Niet dus!

    Gefeliciteerd met je moeder!

     
  • At 5/9/07 16:23 , Anonymous Anonymous said...

    Gefeliciteerd met mijn tante en jouw mama!

     
  • At 5/9/07 16:28 , Anonymous Anonymous said...

    Hoi Eveline,

    Het is niet alleen jouw schoonfamilie, bij mijn schoonfamilie gaat het er net zo aan toe. Had het er van de week nog met mijn lief over, hoe toevallig. :-)

    Gefeliciteerd met de jarigen ;-)

    Groetjes,
    Jacqueline

     
  • At 5/9/07 18:17 , Blogger Eveline said...

    Ik had 't er met nichtje over. 'Ga je dan trakteren op school?' Neuh, ze nam wel wat lekkers mee voor in de pauze, maar dat was dan voor haar en haar vriendinnetjes, niet voor de hele klas.

    En op de kruk voor 't bord staan en dat dan de hele klas Happy Birthday zingt is er ook niet bij. Tye zei dat dat ook niet mocht, wegens de rechten van dat nummer ofzoiets. Vage toestand.

     
  • At 5/9/07 18:36 , Blogger Tink said...

    Gefeliciteerd met je moeder! Hmm, ik ben dan maar liever in Nederland jarig, hoor. Klinkt niet echt gezellig daar aan de overkant...

     
  • At 7/9/07 07:27 , Blogger Lucienne said...

    Ik wil niet op je ziel trappen, maar ik vind een nederlandse verjaardag helemaal vreselijk en ik ben blij dat ik hier mijn verjaardag gewoon in de kroeg kan vieren. Of niet. Niet dat ik het thuis vaak deed, want ik ben midden in de grote vakantie jarig en zwerf dus meestal in een vreemd land rond op mijn verjaardag. Stukken leuker dan in een kring rond de kamer zitten. Maar ja, dat is mijn mening. Wij zijn blij dat we niet naar dat soort verjaardagen hoeven. ;-)

     
  • At 7/9/07 07:27 , Blogger Lucienne said...

    En totally off topic: lees ik hier dat Jacks nog bestaat en zelfs een lief heeft ..... Zo hoor je nog eens iets. :-)

     
  • At 7/9/07 12:09 , Blogger Eveline said...

    Oh maar Lucienne, ik ben helemaal niet zo'n grote fan van 'in de kring zitten' hoor, maar 't is wel heel vreemd dat dat hier helemaal niet gebeurd. Je stukje taart in alufolie meekrijgen zelfs als je wel op visite bent geweest om de kids hun cadeautjes persoonlijk te geven is toch een beetje vreemd vind ik.

     
  • At 9/9/07 11:39 , Anonymous Anonymous said...

    dankjewel voor de felicitatie,het was toch wel vreemd zonder jou groetjes

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home