Aan de overkant

Tuesday, December 16, 2008

Bureaucratie

Vandaag had ik dan eindelijk mijn afspraak bij de ambassade in Londen om mijn paspoort aan te vragen.

Ik kwam daar aan met m'n hele papierhandel; een ingevuld aanvraagformulier, een printje van de mail die ik gekregen had om m'n afspraak te bevestigen, bewijs van uitschrijving uit D. waar ik woonde, drie bewijzen van mijn huidige adres, uiteraard mijn ID-kaart en maar liefst 2 setjes pasfoto's. Ik had foto's laten maken bij een fotograaf, maar had toen bedacht dat ik ze en niet mooi vond (na 10x klikken was m'n linkeroog nog steeds half dicht) en dat m'n oren niet zichtbaar waren, dus ben ik alsnog in zo'n automaat gaan zitten, en die waren wel redelijk.

De papierhandel was geen probleem, ik had me daar eigenlijk zenuwachtig over gemaakt, het is toch allemaal wel even een stuk officieler om daar heen te moeten dan gewoon naar de burgelijke stand van 't gemeentehuis. Maar toen ging ze m'n foto's bekijken, met een plastic dingetje er over heen om te kijken of ze wel de goede maat hadden... Wat bleek: mijn gezicht stond er te groot op. Van te dichtbij. Niet alleen moesten mijn oren zichtbaar zijn, maar er moest ook ruimte zijn boven mijn hoofd, en dat had ik bij de britse foto's niet. In zo'n automaat kon ik natuurlijk de stoel niet achteruit zetten, maar ook bij de fotograaf zijn ze niet gewend dat de nederlandse richtlijnen anders zijn. Ik moest nieuwe laten maken....

Ik kreeg een klein plattegrondje naar de dichtsbijzijnde fotograaf zo'n 5 min. lopen van de ambassade, ik was duidelijk niet de eerste die afgekeurde foto's had want ze hadden een heel stapeltje liggen. 'En omdat het 'lastig' is om nederlandse pasfoto's te maken is er een flink prijsverschil,' legde de dame van de ambassade me uit, 'dus hij vraagt £15 voor een setje van 6.' Zo, da's wel even een hoop meer dan de 4 voor £6 die ik in Chelmsford had laten maken. 'Hij gaat waarschijnlijk ook proberen of je niet £20 neer wilt tellen, onder het mom van dat je dan even moet wachten, maar ik zou daar niet intrappen,' zei ze. Ok dan. Klonk als een gezellige man.

Een vrouw en haar baby die we ook al in de wachtruimte hadden gezien was ook bij de fotograaf binnengestapt. Hij vond het maar lastig dat zij haar kind bij zich had. Of ze haar jongetje maar even bij de schoudertjes wilde vasthouden en het kindje tussen haar benen wilde laten bungelen tijdens het maken van de foto's. Of anders legde ze 'm even op een stoel. Eh, nee. Daarbij, hij doet ook babyfoto's, hoe doet hij dat dan? Nou, ja, tja, op een kussen. 'Dan wil ik graag dat kussen,' zei ze. Met veel gekreun en gesteun werd dat kussen dan toch tevoorschijn gehaald. Eerst werd het nog even fijn in de deuropening gelegd, zodat baby in de kou lag, maar uiteindelijk kon het kindje dan toch ergens beschut neergelegd worden.. Sjongejongejonge...

Toen het mijn beurt was was het binnen 1x klikken klaar. Ogen netjes open, blosjes op m'n wangen van de kou.. En toen dus weer terug naar de ambassade om de foto's te overhandigen. Deze keer waren ze wel ok. Het verschil: 3 mm.! Je zou denken dat omdat het hier om twee EU-landen gaat de richtlijnen voor de foto's gelijk zouden zijn, maar nee, ieder land rommelt maar wat aan en de nederlandse foto's zijn het lastigst van allemaal. Lekker dan.

En 't mooie is: dit jaar mocht ze me nog terugsturen om m'n foto's opnieuw te laten doen, vanaf volgend jaar kan dat dus niet meer. Zijn je foto's niet goed, dan wordt de hele aanvraag afgekeurd en kun je weer opnieuw een afspraak boeken...

Heerlijk, bureaucratie.

Labels:

5 Comments:

  • At 16/12/08 21:01 , Anonymous Anonymous said...

    en het zijn nog lelijke foto`s ook! Tenminste die van mij wel, vind het zo stom dat niet lachen... ook vind ik het raar dat je een kleurenfoto in moet leveren en dat ie dan zwartwit op je paspoort staat... alhoewel zwartwit wel beter is. Hoe lang duurt dat nou voor dat je het hebt, hier een week maar daar zal wel langer zijn of dat dan weer niet?

     
  • At 17/12/08 00:48 , Blogger Eveline said...

    Vier weken ongeveer, en 't wordt opgestuurd. Dat doen ze hier sowieso met paspoorten, Tye moet voor zijn paspoort naar het postkantoor (!), fotootjes inleveren, even tekenen en dan is 't binnen twee weken in huis.
    Ik had 't ook mogen ophalen, maar £5 verzendkosten is toch wel heel wat minder dan de even op en neer naar Londen.

     
  • At 17/12/08 10:44 , Anonymous Anonymous said...

    ben wel benieuwd naar de foto's..................

    Ad

     
  • At 17/12/08 10:55 , Anonymous Anonymous said...

    Haha ik ook! Ik heb zo'n hekel aan die onzin foto's, ik vind mezelf helemaal niet eens op mij lijken! Iedere keer bij de douane heb ik zoiets van uhoh, strakjes gaan ze moeilijk doen! Maargoed, eindelijk komt je paspoort er dan aan, das wel weer mooi.

     
  • At 17/1/09 14:23 , Blogger Saskia said...

    Via een google kwam ik bij dit blog: ook ik heb een nieuw paspoort nodig. En kan tot mijn schok pas 24 maart terecht voor de afspraak! Duurde het bij jou inderdaad vier weken voordat je hem had? Hoop dat de fotos die ik in mei in NL voor mn rijbewijs liet maken ok zijn.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home