Aan de overkant

Monday, February 05, 2007

Allemaal hetzelfde

Een van de dingen waar ik me nog steeds over verbaas hier, zijn de school uniformen.

Jongetjes lopen rond in zwarte broek (een korte voor in de zomer), zwarte schoenen en een schooltrui, meisjes in korte rokjes en een blousje (in de winter mag daar een trui overheen), en de kleintjes in de meest ouderwetse jurkjes. Roze of blauw geblokt. Vooral de jurkjes zien er nogal armoedig uit.
Heb je het geluk dat je ouders je naar een wat rijkere school sturen, dan mag je een blazer aan en moet je een stropdas om.

Ik snap het idee wel, zo is er geen onderscheid tussen leerlingen wat hun uiterlijk betreft, maar kinderen zullen altijd wel iets vinden waarmee ze een ander kunnen pesten. Dan pesten ze elkaar om elkaars schoenen, of hoe je haar zit. En daarbij, juist in die periode is het toch het moment om uit te zoeken wie jij bent, en hoe jij verschilt van de rest?

En dus zie je hier tienermeisjes die hun schoolrokjes zo hoog optrekken dat je bijna kunt zien of ze nou wel of niet een slipje dragen, en doen jongens hun bloezen direct uit de broek zodra ze uit school komen.

Ik ben blij dat ik in Nederland ben opgegroeid, waar je zelf mocht beslissen (nouja, binnen de regels van de school) wat je aantrok. Ik had me als tiener doodongelukkig gevoeld als ik zo'n kort rokje had moeten dragen.

1 Comments:

  • At 9/2/07 22:44 , Anonymous Anonymous said...

    Heerlijk juist.

    M'n kinderen vinden het hardstikke leuk om andere kinderen van dezelfde school te zien. Er is een echt saamhorige... saamhoori.. {damn, ben echt te lang uit NL weg}... ze voelen zich als een groep.

    Als moeder is het lekker makkelijk. Je hoeft nergens over na te denken en je hoeft niet constant kleren te kopen waar ze vervolgens snel uitgroeien.

    Net als jij had ik er in het begin moeite mee maar ik kan het nu aanraden.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home