Aan de overkant

Sunday, January 28, 2007

Reiki 1, dag 2

Na een gebroken nacht (ik werd om kwart over 5 wakker, daarna nauwelijks nog geslapen) had ik een behoorlijk houten hoofd, maar ik had wel erg veel zin om verder te gaan.

Terug bij Merlin hadden we het eerst over de afgelopen avond en nacht. Na mijn bad voelde ik me heerlijk rozig (had ik verteld dat ik een gratis Lush-zeep had gekregen bij de aankoop van een cadeau voor Tye's zus? Big Hugs, heeerrrlijk..) en dat gevoel bleef de hele nacht en ochtend aanhouden, ondanks het houten hoofd. De rest had ook een onrustige nacht gehad en de Master verzekerde ons dat dat er gewoon bijhoort..

Na een grondingsoefening hadden we het over de behandeling van jezelf. Er zijn weer twee manieren, de Westerse waarbij je, voor zover mogelijk, alle punten op je lichaam daadwerkelijk aanraakt. In het boekwerk dat we mee hebben gekregen staat daar als nadeel bij 'You can't do this sort of self-treatment in a public place without attracing a certain amount of attention to yourself and you may not have room for the contortions if you are on a crowded train'. Hmm ja, daar zit wat in. Gelukkig is er dan ook de Japanse manier, waarbij je visualiseert. Je visualiseert dat jij jezelf behandelt, of je visualiseert de energie zelf. En die energie komt alleen je hoofd binnen, want het vindt daarna wel waar het moet zijn. En dat kun je dus gewoon overal doen, in de wachtkamer bij de dokter of tijdens een saai feestje of terwijl je tv zit te kijken.
Je kunt de twee manieren ook nog combineren, door bijv. je handen op je Tan Tien, de plek een paar centimeter onder je navel, te leggen. Aangezien veel mensen dat al van nature doen valt het helemaal niet op als je dat tijdens een lange vergadering of in de trein doet.

Daarna hadden we een discussie over de metaphysische oorzaak van ziekten. Het idee daar achter is dat ziekten ontstaan door een emotionele oorzaak. Wij zijn gewend de symptomen te bestrijden en niet naar de oorzaak te kijken. En als je iets maar lang genoeg ongemoeid laat, kan dit uitgroeien tot levensbedreigende ziekten als kanker.
Ik heb deze discussie al vaker gevoerd, en tot op zekere hoogte kan ik er wel in meegaan, maar als iemand een verkoudheid heeft en dan direct roept dat hij of zij 'moeite heeft met communiceren', dan gaat me dat te ver. Een verkoudheid zit in de lucht, is een virus dat je van iemand overneemt, en heeft in mijn ogen niet direct een link met hoe je in het leven staat en wat voor emotionele achtergrond dat heeft.

Toen was het tijd voor onze derde inwijding, of afstemming, dat is eigenlijk een betere term. Deze ging op de Westerse manier, en ik voelde het overal warm worden en tintelen, een beetje of je slapende armen en benen tegelijk hebt. Ik was ook wat onrustig, heb de Master laten schrikken door even m'n ogen open te doen....

Na de lunch hadden we het over het behandelen van anderen. Bij Reiki 1 is het de bedoeling dat je dat een beetje in je huiselijke kring houdt, voor het oprichten van een praktijk zou je eigenlijk Reiki 2 moeten hebben, zo werd ons verteld. Ik ken wel mensen die met Reiki 1 alleen aan de slag gaan en dat gaat prima, maar ik kan me ook voorstellen dat je een tweede inwijding zou willen.
De Master deed bij mij heel kort een stoelbehandeling voor, en hoe kort ook, ik voelde de warmte van haar handen komen. Heel bijzonder.

We kregen onze vierde en laatste afstemming, op de Japanse manier. En dus deden we weer de Hatsu Rei Ho, een techniek waarmee je je Reiki 'opstart' en kan versterken. Het is de bedoeling dat we dit de komende paar weken elke dag doen. Tijdens de Gassho, een positie binnen de Hatsu Rei Ho, kregen we de inwijding en omdat ik deze keer de laatste was in de rij was 't heel heftig en sterk. Alles werd warm en trilde, maar op een fijne manier.


En daarna mochten we weer zelf aan de slag.

We deden groepsbehandelingen, waarbij er steeds een iemand op de tafel lag, een iemand aan het hoofd zat, een iemand aan de voeten en aan iemand aan iedere zij. Degene die behandeld wordt krijgt op deze manier in een kortere tijd een hele behandeling.
Ik was verbaasd dat ik steeds zoveel verschil voelde. Sommige plekken werden direct heel warm, anderen bleven kouder, soms had ik echt het gevoel naar een bepaalde plek te 'moeten'. Tijdens het behandelen van de Master bijvoorbeeld werd ik steeds getrokken naar de zijkant van haar onderbuik, en later vertelde ze ons over haar medische problemen, en dat bleek te kloppen met wat ik gevoeld had. Heel bijzonder.
Toen ik behandeld werd voelde ik het vooral in mijn buik, m'n keel en m'n voeten, die aanvoelde of ze in een dikke laag watten zaten, en verwarmt werden. Het was heerlijk!

En toen was het afgelopen.....

We werden gefeliciteerd met het behalen van Reiki 1, kregen een certificaat en werden uitgenodigd vooral op de Reiki Shares te komen, avonden waar je anderen kunt ontmoeten die ook met Reiki bezig zijn om ervaringen uit te wisselen en wellicht weer een groepsbehandeling te doen.

Ook werden we nog op het hart gedrukt vooral iedere dag te behandelen, iemand anders of onszelf, te gronden en beschermen, en de Hatsu Rei Ho het liefst dagelijks te doen. En natuurlijk veel water drinken omdat je nu een periode van zo'n 21 dagen ingaat waarin de boel gereinigd wordt.

We werden gevraagd een evalutatieformulier in te vullen en ik heb onder 'was de begeleiding naar wens' geschreven dat ik wat bang was geweest een 'fluffy bunny' tegen te komen en dat ik zo blij was dat ik een, hoewel spiritueel, erg nuchter iemand voor me heb gehad. Dat past wel bij mij.

Ik vond het een erg indrukwekkend weekend, waarin ik veel heb geleerd, veel heb gevoeld en ook veel heb gelachen. Ik heb er een erg goed gevoel over en kan niet wachten echt aan de slag te gaan. Eerste 'slachtoffer' is natuurlijk Tye, daarna is misschien Luke wel aan de beurt. Het schijnt dat dieren er heel gevoelig voor zijn. Ben benieuwd.

3 Comments:

  • At 29/1/07 15:50 , Anonymous Anonymous said...

    Mooi, 't klinkt bekend ! Veel plezier ermee en ervan ! Maareh, vergeet niet mn. in huiselijke kring !

     
  • At 30/1/07 11:55 , Anonymous Anonymous said...

    Wanneer kan ik langskomen..? ;)

     
  • At 31/1/07 18:50 , Anonymous Anonymous said...

    Beestjes hier zijn er ook erg gevoelig voor.. en uitstekend om op te oefenen.

    Je merkt het meteen wanneer ze genoeg hebben! ;)

    Maar goed, leuk om te lezen dat je het zo fijn hebt mogen ervaren. Succes!

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home