Aan de overkant

Sunday, December 17, 2006

De Kerstman is een postbode

In Nederland kennen we Sinterklaas, een enorm rijke man die elk jaar alle kinderen van Nederland en Belgie cadeautjes komt brengen. Hoe hij aan zijn geld komt, daar denkt niemand over na, Sinterklaas moet een gigantische schatkist hebben.

Hier, zo word me verteld, geloven de kinderen dat de volwassenen cadeautjes voor ze kopen, ze vervolgens aan de Kerstman geven, en die geeft ze dan op Eerste Kerstdag weer terug. Op de labels op de cadeautjes staat dan ook gewoon 'Voor Pietje, van Tante Bep', en dus niet, zoals wij in Nederland van Sinterklaas gewend zijn, 'Van de Kerstman'. (Je krijgt je cadeautjes ook 'van' Sinterklaas, niet 'met' Sinterklaas, een erg belangrijk detail voor de gelovigen onder ons!)
Huh?? Dus de Kerstman is een postbode??

Ik vind het allemaal maar verwarrend. Waarom zou een kind hierin geloven? Waarom zou een kind geloven dat een volwassene zijn of haar cadeautjes aan de Kerstman geeft om ze vervolgens pas op Eerste Kerstdag terug te krijgen? Waar vindt die overdracht dan plaats? Waarom wacht de Kerstman zo lang? Waarom geven de volwassenen die cadeautjes niet gewoon zelf?

Ik moet hier nog even wachten, want alle kinderen in de familie geloven nog, maar volgend jaar ben ik vast van plan om de oudste te vragen hoe dat nou eigenlijk zit, en of hij zich daar nooit vragen bij heeft gesteld. Een 'Dank je Kerstman' hoef ik dus ook niet te verwachten, want iedereen weet wat 'ie van wie heeft gekregen. Vreeeeeeemde situatie.....

1 Comments:

  • At 18/12/06 12:45 , Anonymous Anonymous said...

    Dat wist ik ook niet, Eveline. Maar kinderen geloven graag..!
    Bij mij hier in huis kwam Zwarte Piet langs het roosterje van de luchtverwarming (12 X 30 cm)...

    Off Topic : kun je nog iets voor me betekenen met die pagina, Eveline..?

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home